אז האם כדאי לרכוש נכס ביו"ש?

אז כמובן שאין תשובה חד משמעית לשאלה הזו. כמו בכל עסקה, יש לבחון את כלל הפרמטרים ע"מ לקבל החלטה מושכת - מבחינת מימונית,משפטית, שמאית, הנדסאית, ועוד. הייחודיות של הנכסים ביו"ש היא אופן רישום הנכסים, הבירוקרטיה, ההתנהלות מול הבנקים ועוד. על כך נרחיב במאמר הבא.

אלו סוגי רישום מקרקעין קיימים ביהודה ושומרון?

בניגוד לשאר חלקי הארץ, שם רישום המקרקעין נעשה בטאבו או על ידי מנהל מקרקעי ישראל, הרישום ביהודה ושומרון נעשה באמצעות גופים אחרים כתלות במיקום הנכס בתוך יהודה ושומרון.


סוגי רישום מקרקעין ביהודה ושומרון:

מינהל אזרחי: הרישום במינהל האזרחי האזרחי יהיה יהיה ביישובים הגדולים יותר כמו קריית ארבע, אריאל, אלפי מנשה, מעלה אדומים וכו'. הרישום יתבצע ע"י חברה משכנת או באמצעות המינהל בעצמו.עסקאות בנכס הרשומות במינהל האזרחי ייחשבו בד"כ פשוטות יותר ביחס לסוגי הרישום האחרים.

טאבו ירדני: נכסים הרשומים בטאבו הירדני יהיו בחלק מהיישובים במערב השומרון כמו אורנית, רבבה, עץ אפרים ועוד.ההתנהלות בטאבו ירדני דומה לטאבו הישראלי. בטאבו ירדני הרישום הוא בשפה הערבית, באופן ידני ואינו פתוח לגישה ועיון הציבור. נחשב למורכב יותר ולא כל הבנקים מאשרים משכנתא לנכס הרשום בטאבו ירדני, ואלו שכן יאשרו יהיו בריביות גבוהות יותר.

החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית: החטיבה להתיישבות היא גוף בתוך ההסתדרות הציונית. כיוון שההסתדרות אינה מורשית למכור את הנכסים, כיוון שהם לא באמת בבעלותה, היא מציעה לרוכש חוזה "בר רשות" אשר מעניק לו רשות להשתמש בקרקע. 

חלק מהיישובים תחת ההסתדרות הציונית הם: אדם (גבע בנימין), בית אל, הר ברכה, כוכב השחר, פסגות, תל ציון ועוד.

איזה הגבלות קיימות בקבלת משכנתא על נכס ביהודה ושומרון?

היום, בניגוד לעבר, הבנקים מצאו יותר דרכים להתמודד עם מתן משכנתאות לנכס ביהודה ושומרון אך עדיין ישנן לא מעט הגבלות וסייגים כתלות בסוג העסקה (רכישה מקבלן, יד שנייה או בנייה עצמית) ובמיקום הכנס ורישומו כמפורט מעלה.

רכישה של דירה ביהודה ושומרון דורשת הכרה מעמיקה עם סוגי הרישום, ההליכים, ההנהלות מול הבנקים ועוד.


למשרדנו, אשר נמצא בבית אל,  ניסיון רב במימון עסקאות ביהודה ושומרון והכרות מעמיקה את הנושא.

מתלבטים לגבי רכישה נכס ביהודה ושומרון?

מוזמנים לשיחת ייעוץ ללא עלות או התחייבות!